VINTERLYS



















Det er fascinerende at ro i skumringen hvor skyggerne bliver lange i overgangen til tysmørket, farverne har tydeligere kontraster og der falder en anderledes ro over naturen.

Når du er til søs i mørket skal du sørge for at blive set! Søvejsreglerne siger at en kajak minimum skal have en løs lygte, visende hvidt lys og kan tændes for at markere sig. Alternativ er at købe en lygte som sidder på dækket og som lyser "et udbrudt lys over en bue af horisonten på 360 grader".

















Jeg vinterror på Øresund og har en Sigma Micro siddende på holderen ved siden af GPSen, som lyser fremad.











På vesten (skuldren) har jeg en Orbiloc som lyser med et af hvidt lys, synligt op til 5 km! Desuden  en pandelampe som bruger  jeg bruger når jeg lander på stranden efter endt tur. Og endelig er der reflekser på kajakken og pagajen. 























Og så har jeg lige købt et "fyrtårn" med sugekop til montering på dækket. Lygten har en LED pære som lyser i ca 100 timer på 3 AA batterier. Denne model er købt på Amazon. Lignede modeller fra Navisafe og Kayalu kan købes hos din kajakpusher.


Husk når du ror i skumringen og mørket, at give en kontaktperson besked om rute og hvornår du forventer at være i land igen.