Lys på kajakken

Solnedgang, Roskilde Fjord


















Det er fascinerende at ro i skumringen, skyggerne bliver lange i overgangen til tysmørket, farverne har tydeligere kontraster og der falder en anderledes ro over naturen.

At være til søs i mørket kræver også at du skal sørge for at blive set! Søvejsreglerne siger at en kajak kan klare sig med en løs lygte, visende hvidt lys og som tændes i god tid for at markere sig og forebygge sammenstød. Alternativ er at købe en lygte til at sidde i en holder på dækket e.l. som lyser "et udbrudt lys over en bue af horisonten på 360 grader".

Dækslys




















Jeg vinterror på Esrum Sø og selvfølgelig har jeg lys på kajakken! En Sigma Micro sidder på holderen ved siden af GPSen, og lyser dækket op. På redningsvesten har jeg en lille blinkende diodecykellygte. Desuden har jeg en pandelampe som jeg tænder når  jeg nærmer mig land. Og endelig har jeg reflekser på kajakken, pagajen og redningsvesten.

Lys og reflekser på redningsvesten




















OBS Intet at det beskrevne udstyr opfylder kravene i Søvejsreglerne. Professionelt lys som f.eks. Navisafe og Scotty kan købes hos din kajakpusher.

Husk når du ror i mørket, at give besked om rute, turmål og sluttidspunkt.

Andre læste også

Flydende havskilte søsat i Lynæs

10 nye kajakker

Kajakferie ved Middelhavet